Therapy? - Troublegum (1994)

Plaats reactie
berwt
Superstar

Therapy? - Troublegum (1994)

Bericht door berwt » do 05 jun 2008, 11:18

Vooruit dan maar. Mijn favoriet album aller tijden is Troublegum van Therapy?

Ik hou van muzikale adrenaline-uitspattingen en dit album is daar het summum van. De frustraties druipen eraf, Andy Cairns ís woedend, de drums klinken verrassend schel-industrieel. De riffs zijn bijwijlen naïef eenvoudig, maar steeds retestrak. Maar het belangrijkste is: elk nummer is goed, elk nummer heeft een meeslepende melodie en steeds weer voel je die zelfde duistere sfeer, die af en toe bevestigd wordt door cello-begeleiding.

Hoogtepunten zijn voor mij de mega-hit 'Die laughing' en de zwaarmoedige ballad 'Unbeliever'.
Zeer toepasselijk schijnt het album te eindigen met de huilende zin 'I'm in hell and I'm alone'. Schijnt, want na de laatste noten wordt vooralsnog besloten met 'you are my sunshine', als was het een laatste adem op een ziekbed.

Een mens zou soms wat meer depressief willen zijn om deze in de ideale stemming te beluisteren.

Afbeelding

Piper
Lead Singer

Re: Therapy? - Troublegum (1994)

Bericht door Piper » do 05 jun 2008, 12:34

berwt schreef: Een mens zou soms wat meer depressief willen zijn om deze in de ideale stemming te beluisteren.
:idea: Leg 'm gewoon op, de rest komt vanzelf :wink:

Keiem
Rock Legend
Contacteer:

Bericht door Keiem » do 05 jun 2008, 12:49

ik heb die veel gedraaid, maar inmiddels al minstens een decennium niet meer uit de kast gehaald. En om eerlijk te zijn zal dat ook niet gauw meer gebeuren, wegens een beetje gedateerd (IMO!).

dendaffe
Superstar
Contacteer:

Bericht door dendaffe » do 05 jun 2008, 14:00

Mooie keuze, Berwt, al vind ik hun eerder werk (Nurse, Babyteeth) hun beste, deze is ook een viersterrenplaat. Live zijn ze fantastisch, het speelplezier gutst er steeds vanaf.

berwt
Superstar

Bericht door berwt » do 05 jun 2008, 15:29

dendaffe schreef:Mooie keuze, Berwt, al vind ik hun eerder werk (Nurse, Babyteeth) hun beste, deze is ook een viersterrenplaat. Live zijn ze fantastisch, het speelplezier gutst er steeds vanaf.
Om eerlijk te zijn ken ik van vóór Troublegum enkel 'Teethgrinder'. Troublegum heb ik eigenlijk leren kennen net na Infernal Love dat ik een zeer wisselvallig album vond. Wat daarna kwam vond ik al helemaal niet goed meer. Daarom was ik ook nooit echt geinteresseerd in nog ander werk van Therapy?, maar als er een logica in zou zitten, zou het werk vóór Troublegum inderdaad beter moeten zijn.

@Keiem: ik heb nooit last gehad van gedateerd klinken van platen. Ik hoor dat argument vaak, maar bij mij werkt dat zo niet. Ik vind het leuk om albums te bekijken in hun tijdsgeest, zuiver voor het sociologisch verhaal erachter, maar muziek is voor mij altijd tijdsonafhankelijk geweest. Als er morgen een groep opstaat die zalige NWOBHM speelt, zal ik het met open armen ontvangen, hoe fout het ook mag zijn dezer dagen.
Wat betekent "IMO!" trouwens?

Keiem
Rock Legend
Contacteer:

Bericht door Keiem » do 05 jun 2008, 16:08

IMO= In my Opinion
maar nu moet jij NWOBHM vertalen voor mij :?

parma espe
Popstar

Bericht door parma espe » do 05 jun 2008, 16:46

New World Order of British Heavy Metal :P
Afbeelding

phon
Rock Legend

Bericht door phon » do 05 jun 2008, 17:32

ik dacht New Wave Of British Heavy Metal :?:

parma espe
Popstar

Bericht door parma espe » do 05 jun 2008, 18:14

Excuseer, ge hebt gelijk :P Zat met politiek geörienteerde zaken bezig en het is in mijn antwoord geslopen.
Afbeelding

Plaats reactie