Thom Yorke zendt zijn zonen uit

Plaats reactie
Keiem
Rock Legend
Contacteer:

Thom Yorke zendt zijn zonen uit

Bericht door Keiem » do 05 jun 2008, 10:59

Eén van de meest invloedrijke bands van de laatste 10 jaar moet Radiohead zijn. Velen willen hen kopieren of zelfs overtreffen, maar slecht een handvol zijn het vernoemen waard. Dit zijn er twee van:

Shearwater – Rook
Afbeelding
Een goed jaar geleden forceerden ze een kleine doorbraak in het indie-milieu met vierde plaat Palo Santo en met deze zie ik ze dit succes gemakkelijk overtreffen. In 1999 besloten de twee stichtende leden van de band Okkervil River dat ze een uitlaatklep nodig voor hun meer melodieuze en veelal rustige songs en besloten dit zijproject Shearwater op te richten. De falsetto van zanger Jonathan Meiburg is soms wat hoog en zal wel wat mensen irriteren, maar ik vind het wel passen bij de sound. Talk Talk mag zeker ook als referentie gebruikt worden. Naast piano en gitaar hoor je instrumenten passeren als harp, glockenspiel (echt!) en nog enkele waar ik nog nooit van gehoord heb. Een mooie plaat met een erg brede en dramatische sound.
8.5/10

Headphone – Ghostwriter
Afbeelding
She’s Electric en Ghostwriter ken je waarschijnlijk al uit de afrekening, maar dit Belgische debuut heeft nog veel meer in petto. We hadden dit jaar al mooie dingen gehoord van ondermeer Triggerfinger, Arsenal en dEUS, maar dit is mijn voorlopige favoriet voor Belgische plaat van het jaar. En het is ook eens geen band die uit de Rock-Rallye of andere Idoolprogrammas komt.
Deze Gentse band brengt rustige poprock die drijft op lichte electronica en kan wat mij betreft een mooie toekomst tegemoet.
8.0/10
Laatst gewijzigd door Keiem op do 05 jun 2008, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

berwt
Superstar

Bericht door berwt » do 05 jun 2008, 11:23

Fijn. Dank voor de tips. :thumb1:

Ik heb zelden problemen met dt-fouten, maar als die in een topic-titel staan, dan voelt het bij mij toch wat wrang aan... :cry:

phon
Rock Legend

Bericht door phon » do 05 jun 2008, 12:18

Hier ook bedankt.

Headphone stond al op het lijstje, maar Shearwater heb ik blijkbaar gemist, nochthans behoort Okkervil River tot een van mijn favoriete bands..

Keiem
Rock Legend
Contacteer:

Bericht door Keiem » do 05 jun 2008, 12:46

berwt schreef:Fijn. Dank voor de tips. :thumb1:

Ik heb zelden problemen met dt-fouten, maar als die in een topic-titel staan, dan voelt het bij mij toch wat wrang aan... :cry:
mmm, mijn vrouw heeft al een spanking beloofd voor vanavond :shock:
foud gecorrigeert

Fideel
One Hit Wonder
Contacteer:

Bericht door Fideel » do 05 jun 2008, 13:58

Ik heb de indruk dat het wordt stilgehouden maar Headphone heeft weldegelijk aan Humo's Rock Rally deelgenomen. Ze hebben het niet verder dan de halve finale geschopt. De band is al bezig van 2001.

Hier is mijn recensie van Ghostwriter:
Het valt niet vaak voor dat we onze wekkerradio, wanneer die voor het eerst afloopt, niet tot stilte brengen via de snoozefunctie, maar toen we de tonen van 'Ghostwriter' voor het eerst hoorden, konden we niet anders dan blijven luisteren. De naam van de band bleek Headphone en dat zei ons niets. Toen we even later ontdekten dat het een vijftal uit ons eigenste Gent was, bracht dit een sterke opwelling van enthousiasme teweeg.

En blijkbaar niet alleen bij ons, want 'Ghostwriter' stond drie weken na elkaar op de hoogste plaats in de Hotlist, de lijst van meest gedraaide nummers op Studio Brussel, iets wat geen enkele song Headphone al heeft voorgedaan. Ook in de Afrekening liep het gesmeerd, want daar raasde de debuutsingle richting eerste plaats. Opvolger 'She Is Electric' doet het op dit moment eveneens erg goed in diezelfde lijst.

Headphone mag dan wel schijnbaar uit het niets tot ons en de grotere meerderheid van Vlaanderen zijn gekomen, de band rond Ian Marien is al sinds 2001 actief. Het was blijkbaar even op het juiste moment wachten om de hypemachine (gratis single, mooie en herkenbare graphics) in gang te zetten en dat moment lijkt goed gekozen. Het voorbije weekend heeft Headphone dit debuutalbum trouwens voorgesteld in de AB, waaruit bleek dat het live ook snor zit.

Zo goed als alles op 'Ghostwriter' ademt één band uit: Radiohead. Dat komt door de mix van rock en elektronica, zoals we die van de latere Radiohead gewoon zijn, door de manier waarop deze beide worden toegepast en door de stem van Marien, die op sommige momenten wel erg hard aan die van Thom Yorke doet denken. Komt daar nog eens bij dat de teksten cryptisch zijn en de teneur vaak neerslachtig. Headphone blijft nog iets dichter bij de popstructuren dan de Britten, maar deze stempel raken ze wellicht niet snel kwijt.

Het album begint met een klaagzang van Marien in het mooie 'In White Rooms'. Het is een lamentatie van twijfel over hoe het nu verder moet met een vrouw en het mislukken van de vooropgestelde plannen ermee. In hetzelfde thema vinden we 'Girlie'. De slepende rock heeft hier plaatsgeruimd voor melancholische stadselektronica (in combinatie met rockinstrumenten) en die werkt als een dreigende nevellaag in op het hoofd van de verteller. Hoewel de vrouw hem gek maakt, in beide betekenissen, probeert hij er afstand van te nemen. "You see, I'm talking to a wall in here"… Het is ergens grappig maar vooral pijnlijk, zij het sterk gebracht.

Het paradepaardje op deze debuutplaat blijft wat ons betreft toch wel 'Ghostwriter' zelf. Ook hier een mix van lichte elektronica en pop, ook hier een dreiging het allemaal niet meer te kunnen volgen. De woorden "I'm a lunatic / I'm losing it" blijven niet alleen lang in het hoofd van de luisteraar achter, het is een fantastische vondst omdat het zowel thematisch als wat klanken betreft een weer spiegeling is van elkaar tot je het verschil tussen de twee niet meer hoort en je de toetand hebt bereikt die in het nummer beschreven wordt. 'Ghostwriter' is Belgische klasse ten top. Ook tweede single 'She Is Electric' ligt bij ons in een hoge schuif. Opnieuw is het een nummer dat tegelijkertijd catchy en tegendraads is, opnieuw gaat het over een vrouw. Met zinnen als "I'm planning a riot / A plan to save us all" komen we nog maar eens het beeld van de ongelukkige man tegen die zich wil verzetten tegen de handelingen of uitlatingen van een vrouw.

'Nothing's There' heeft een typische Radioheadstructuur waarbij je vooral bij de gitaarintroductie Jonny Greenwood voelt opduiken. 'Skinner' gaat langzaam vooruit op golven van donkere elektronica. Afsluiter 'Film' voelt een stuk anders aan door de Franse lyrics van gastzangeres Julie O., die het al fluisterend bezwerend houdt.

We gaan niet onder stoelen of banken steken dat we behoorlijk opgezet zijn met een groep als Headphone die zich onmiddellijk in de voorste gelederen van de Belgische rock komt vestigen. Hun connectie met Radiohead hoeft op dit moment niet noodzakelijk negatief te zijn, al schuilt er wel een potentieel gevaar in. Laat ons nu vooral genieten van 'Ghostwriter', een verademing in het Belgische poplandschap.

Herr S
Groupie

Bericht door Herr S » vr 06 jun 2008, 11:36

‘Rook’ van Shearwater :
Een hele grote merci aan Keiem om dit bericht te posten. Heb gisteren de cd gekocht. En omdat dit al hun vijfde cd is hoeft het hier niet te stoppen, en is er nog Okkervil River om te onderzoeken.
Dit zijn geen Radiohead-klonen (te veel eer voor Radiohead) maar doen herinneren aan Groten uit het verleden. Welke zal u van mij niet horen – Shearwater zijn geen imitatoren . Ook na 10-15 jaar zal ik dit nog koesteren. Tenzij u zo’n duitenkliever bent die van zijn cd’s eist dat ze minimaal 80 minuten duren, heeft dit schijfje met zijn 43 minuten schoonheid de perfecte lengte om telkenmale ongehinderd in zijn geheel beluisterd te worden, bij voorkeur in een comfortabele zetel in een verduisterde ruimte. Nadat u de wereld van Shearwater verlaat en wil terugkeren naar de realiteit kan u misschien een rauwer plaatje opleggen, want dat is het enige minpuntje van deze cd : een bijdrage aan de hermanning van de maatschappij wordt hier niet geleverd. :grin:

piet b
Popstar

Bericht door piet b » vr 06 jun 2008, 16:42

Ik heb de indruk dat het wordt stilgehouden maar Headphone heeft weldegelijk aan Humo's Rock Rally deelgenomen. Ze hebben het niet verder dan de halve finale geschopt. De band is al bezig van 2001. .
Inderdaad, zij zaten in de preselectie in Gavere en zijn toen doorgegaan naar de halve finale maar niet in de finale geraakt.

Plaats reactie